21. mezinárodní sraz New Beetle a Beetle klubu - zámek Rájec

 

21. mezinárodní sraz vozů VW New Beetle a Beetle se konal první květnový víkend, tedy v tradičním jarním termínu a na tradičním místě, na Jižní Moravě. Také avizovaný program akce sliboval de facto stejné tradiční povyražení, jako v letech předchozích. Už v pátek 3. května 2019 se účastníci srazu postupně sjížděli do hotelu Nemojanský mlýn a večer zde proběhla tradiční večerní přátelská družba. V sobotu ráno následoval přejezd z hotelu na místo registrace a oficiálního místa srazu do obce Rájec-Jestřebí, na nádvoří státního zámku Rájec nad Svitavou.

Na zámeckém nádvoří bylo na co koukat a co obdivovat. Stálo tam 81 brouků různých generací, krásných, naleštěných, trvale nebo příležitostně tématicky upravených. Téma srazu totiž znělo "Mé řemeslo", což mnozí kreativně využili k ozdobení sebe i svých aut. Mimo brouků se na srazu předvedl i krásný bus T1 (plus jeho model na dálkové ovládání) a těsně před odjezdem na spanilou jízdu na zámecké nádvoří dorazil i vojenský obojživelník Schwimmwagen.

Kolem 14 hodiny se kolona brouků vezoucí 150 osob vydala ze zámku na 36 kilometrů dlouhou spanilou jízdu. Cílem byla základna - hotel Nemojanský mlýn - a oběd, tradiční česká svíčková mimo jiné.

V podvečerních hodinách se za hlasitého povzbuzování odehrálo, no to taky už tradičně, fotbalové utkání týmu ČR proti týmu PL/SK s českým brankářem s výsledkem 2:13. Po fotbalu se všichni sešli na terase a zasoutěžili si v zábavném vědomostním kvízu. Za správné odpovědi létaly vzduchem odměny.
Děti během celého dne sbíraly broučky v podobně barevných kartiček ukrytých v areálu. Večer byli broučci přepočítáni a děti dostaly jako nálezné sladkosti a hračky.

 

Výsledky tradičních soutěží:

Nejhezčí brouk srazu

1. místo - Denisa a její květinový New Beetle
2. místo - David a jeho New Beetle Šmoula
3. místo - Fila Fila a jeho černý Beetle Cabrio

Nejhezčí kostým na téma "Moje řemeslo"
kategorie ženy

1. místo - cukrářka Jíťa
2. místo - párek Monika
3. místo - námořnice

kategorie muži
1. místo - horník Michal
2. místo -
3. místo -

Nejdelší cesta - Piotr Wosiak z Polska, 480 km

Tipovací soutěž počtu brouků - Markéta. Tipovala 81 brouků.

Tradičně skvělá atmosféra, dobrá nálada, usměvaví pohodoví lidé, krásná opečovávaná auta, co víc k tomuto srazu psát... A tak jsem trochu netradičně položila pár otázek prezidentovi našeho klubu Beczimu, který vlastně za to, že se naše setkávání už stalo tradicí, může ze všech nejvíc.

Honzo, proč zrovna Beetle, New Beetle? Co tě přitáhlo zrovna k těmto autům? Čím jsou pro tebe zajímavější než jiná auta?

Když jsem si vybíral svůj první automobil, chtěl jsem, aby byl něčím odlišný. VW New Beetle splňoval vše - exkluzivitu, kvalitu koncernu VW, vzbuzuje pozornost kdekoliv se objeví, rozhodně se nejedná o tuctové auto, které denně potkáváte na silnici. Do té doby jsem je na silnici moc nepotkával a i dnes je to spíše rarita. Navíc jsem měl požadavek, aby se dobře servisoval, což splňuje, jelikož je postavený na podvozku Octavia I a Golf IV.

Vím, že tvůj Beetle je již třetí v řadě, kterého vlastníš. Můžeš nám ho, i jeho dva předchůdce, podrobněji představit?

Ano, momentálně jezdím s Beetle 2.0 TSI 155kW DSG. Dostal jsem se k němu náhodou, když jsem jej v roce 2015 potkal na akci na brněnském závodním okruhu a o chvíli později našel v inzerátu. Jelikož byl blízko, v Brně, zajel jsem se na něj podívat. Slečna, která Beetla prodávala, měla k tomu autu citový vztah a prodávala jej pouze z důvodu, že si pořizovala nové Audi TT. Beetla chtěla předat do dobrých rukou. Šlo o černého Brouka s červenými sedačkami a s výbavou R-Line. Brouk byl objednaný na zakázku přímo z továrny v Mexiku a měl by to být jediný kus v této konfiguraci v ČR. Zkusil jsem tedy na svého předchozího Brouka dát inzerát a hned se ozvalo několik zájemců. Nakonec jsme se dohodli, nového Beetla jsem si pořídil a staršího New Beetle Turbo S jsem prodal novému majiteli v našem klubu.

Nutno dodat, že můj předchozí New Beetle Turbo S byla také rarita. Jednalo se o limitovanou edici Turbo S, která byla určena pro americký trh a bylo jí vyrobeno pouze 2500 kusů. Měl motor 1,8T 132 kW a šestistupňovou manuální převodovku.

Můj vůbec první brouk byl černý New Beetle 1,9 TDI 66kW, na kterého dodnes rád vzpomínám.

Srazy pořádáš už deset let, mnoho věcí kolem organizace zvládáš již s rutinou. Je nějaký moment, který ti dá při organizaci nového srazu zabrat? Existuje pro tebe nějaký srazový oříšek?

Za deset let už jsem si vytvořil seznam úkolů, které je potřeba každoročně zařídit a koncept srazu se snažím udělat tak, aby zaujal každého. Jediné, co se špatně odhaduje, je počet lidí, kteří na sraz dojedou. Poslední dobou nám počet Brouků na srazu přibývá, takže musíme počítat s dostatečnou kapacitou. Jediný oříšek je snad jen organizace ubytování a obědů. Ale díky hotelu Nemojanský mlýn, kde sraz pořádáme už několikátý rok, jde vše dobře. Každý ročník je jiný, protože akce se pořádají pod různými tématy a vždy se těším na nové kostýmy.

Konkrétně tento sraz v Rájci-Jestřebí - co tě příjemně překvapilo, potěšilo, co považuješ za výjimečný okamžik oproti jiným srazům? A co se podle tebe naopak nepovedlo?

Nejvíc mě na srazu překvapilo počasí. Víkend měl podle předpovědi být deštivý, ale nakonec nám na zámku nespadla ani kapka a bylo hezky a teplo. Počet účastníků byl naprosto skvělý. Potěšilo mne také, že se na akci dojel podívat vojenský Schwimmwagen, o kterém bych chtěl napsat krátkou reportáž. Celý sraz proběhl v klidu a bez potíží. A co se nepovedlo? Opět počasí. Večer se hodně ochladilo a začalo pršet, takže jsme se nemohli všichni sejít u společného táboráku, jak je zvykem. Ale to si určitě vynahradíme na dalším srazu v září, na který se už teď těším.

Děkuji ti, Honzo, za rozhovor.

Tanja

 

20. mezinárodní sraz BeetleClubu CZ v Bečově nad Teplou

Autor: Tanja

Osmičkové roky jsou v historii českého národa a státu vnímány jako přelomové a osudové, většina těchto historických předělů byla smutná až tragická, staly se mementem. Jen málo roků končících osmičkou přinesly naději a staly se pozitivním milníkem. Osmičkové roky, zdá se, se staly významnými i pro naši nemalou partu lidí, nadšenců, milovníků aut VW Brouk, New Beetle a The Beetle. A je fajn, že my si k našim osmičkovým rokům můžeme připisovat jen příjemné přívlastky a vesele je slavit. Však posuďte sami - 20 let od uvedení New Beetla na trh, 10 let od založení klubu, 20. sraz v pořadí.

Před 20 lety, v roce 1998, začala výroba Volkswagenu New Beetle, automobilu, který na silnici jen těžko přehlédnete, automobilu, který je zajímavý svým retro vzhledem navazujícím na legendárního Brouka, automobilu, kolem kterého snad ani není možné se nesdružit, když v téměř každé zemi existují a fungují speciální kluby jen pro toto auto. A tak pochopitelně naše země nemůže být výjimkou.

Před 10 lety, dne 1. 6. 2008, přišel náš současný klubový prezident Beczi s nápadem založit New Beetle Club ČR. Protože se o český klub a klubové akce začali zajímat i naši slovenští přátelé, vkrátce tento klub Beczi rozšířil i pro Slovenskou republiku, takže náš klub je mile československý.

Kolona brouků při spanilé jízdě

Srazy jsou stěžejní akce klubu. První sraz New beetlů se uskutečnil ještě dřív než pověstně do roka a do dne od založení klubu, tedy v květnu 2009 v Habrovanech.  A když jsme zjistili, jak je úžasné vidět, když se tato atraktivní auta shromáždí na jednom místě ve větším počtu, jaká paráda to je, když auta v koloně jedou krajinou a obcemi, jak je fajn, když mizí bariéry jazykové i jiné nad nekonečným rozebíráním technických i netechnických předností i problémů našich miláčků, začali jsme srazy pořádat pravidelně. Sotva skončí jeden sraz, už se plánuje a organizuje druhý. Za dobu fungování klubu se jich uskutečnilo dvacet. Jarní sraz je pořádán na stejném místě, v okolí obce Habrovany v sídle klubu, sraz podzimní putuje po celé republice, jednou si odskočil dokonce i na Slovensko. Naše srazové desetileté putování je zmapováno v klubové fotoknize "Historie BeetleClub.cz", která byla u příležitostí všech těchto našich jubileí vydána.

Takže suma sumárum, na jubilejním 20. srazu v Bečově nad Teplou bylo opravdu co slavit. Slavit, vzpomínat a oprávněně i bilancovat. Třeba zrovna to, že staří zůstávají a noví přibývají. Důkazem jsou čísla. Na prvních srazech se počet aut pohyboval mezi dvacítkou a  třicítkou, na srazu v pořadí devatenáctém se už přiblížil stovce.

Na sraz v Bečově nad Teplou přijelo téměř sto lidí ve vozech značky VW Brouk, New Beetle, Beetle. Nelze opomenout, že srazu se účastnilo také osm psů. Převažovalo plemeno čivava, krátkosrstá i dlouhosrstá varieta, jeden zástupce populárního plemene jorkšírský teriér přijel na sraz až ze Slovenska, zúčastnili se i dva jedinci málopočetného, vzácného, kynologickými organizacemi dosud neuznaného plemene Habešský jezevčí teriér, kteří jsou v majetku rodiny Bečičkových z Habrovan.

Nám ale nestačí jen scházet se, zajíždět s brouky do různých míst naší země, spanile projíždět městy,  vesnicemi, údolími a lesy, my si u toho navíc i hrajeme.

Intermezzo u hotelu Vítkova Hora:
"A kdy začnete něco hrát?" zeptala se nás malá dívenka, která se náhodou s maminkou vyskytla právě na místě registrace vozů. Viděla kolem sebe spoustu lidí ve středověkých kostýmech, princezny, rytíře, pana krále i s královnou, katem a kardinálem a tak získala dojem, že jsme nějací herci a očekávala od nás nějaké divadelní představení.
"To MY si hrajeme! My si takhle pořád hrajeme." odpověděla pohotově Lenka v kostýmu královny Alžběty.

Na dvacátém srazu jsme si zahráli na středověk. A nejen zahráli, on ten středověk nás zkrátka ovládl. Doslova a do písmene. Ubytováni jsme byli v penzionech v těsné blízkosti zámku a hradu Bečov nad Teplou. Mnozí měli z pokojů výhled přímo na zámeckou bránu a nádvoří, a když ne, tak výhled na krásnou krajinu Slavkovského lesa. V pátek si někteří udělali individuální výlet do nedalekých Karlových Varů a navštívili Loket, hrad z 12. století, navečer si pak vyjeli k rozhledně Krásno opéct buřty.

Společné focení před zámkem

V sobotu dopoledne se brouci nahromadili na kopci u hotelu Vítkova Hora, byli oficiálně zaregistrováni a očíslováni, jejich lidé se mohli pokochat napravo výhledem na plochu letiště, nalevo výhledem na lázeňské město založené Karlem IV. Úderem poledne se kolona 42 brouků rozjela spanilou jízdou do penzionu Hradní Bašta v Bečově nad Teplou na oběd. Hlavním bodem sobotního odpoledne byla prohlídka románského relikviáře svatého Maura, druhé, po korunovačních klenotech nejvzácnější památky v České republice. Na relikviáři je nejen zajímavé, že na jeho výzdobu byly použity mimo jiné klenoty i antické gemy z 1. a 2. století, ale vzrušující je i příběh o jeho nalezení.

Jak už bylo zmíněno, ano, my si pořád hrajeme. Deset let, dvacet srazů. V Bečově na středověk, jindy na celebrity nebo na zvířata, slavíme vánoce v květnu, zdobíme naše brouky klobouky, kupujeme broukům plyšáky a různé hračky. Ty plyšáky a hračky proto, aby broukům nebylo smutno na parkovišti, když my lidi je už pak večer odložíme a opustíme a jdeme si rozdat poháry za soutěže o nejhezčí auto, kostým, nejdelší cestu, udílet diplomy za pochopitelně tohle všechno, ale i mnohdy za věci, které jsou pochopitelné jen ztěží.

 

Brouci na parkovišti u penzionuSobotní večer byl pojat veskrze slavnostně a se vším všudy, nechyběla klubová hymna ani taneček. Po slavnostním přípitku byl prezident klubu Beczi korunován na Beetlemana srazu a s rodiči Lenkou a Honzou Bečičkovými převzal jako poděkování za založení klubu a pořádání srazů umělecké dílo s názvem "Železný brouk květináč", jehož autorem je kovářský mistr Miroslav Rudolf, vítěz 11. Mezinárodního kovářského sympozia v Bečově nad Teplou. Já, součást klubového inventáře a autorka článku, jsem obdržela Stříbrnou plaketu s mým New Beetlem Alien vs. Predator. Srdečně děkuji!

Na oslavě se vypilo 24 lahví sektu, o dalších lahvích, panácích a sklenicích neexistují záznamy anebo jsou, s ohledem na GDPR, přísně soukromé. Snědl se čokoládovo-krémovo-marcipánový dort o rozměrech 100x80x15 cm. Účastníky večera bylo zkonzumováno 13 kg párků Currywurst Volkswagenoriginalteil, nejprodávanějšího výrobku Volkswagenu. Párek má své produktové číslo 199398500A, jeden váží 170 gramů a měří 25 cm.

Rekapitulaci vítězů soutěží a oceněných diplomy  mi dovolte provést formou seznamu, neboť je toho skutečně mnoho, o co se soutěžilo a co se oceňovalo:

Soutěž o Nejhezčí auto srazu
1. místo - registrační číslo 31 - Davidův modrý New Beetle Šmoula
2. místo - registrační číslo 25 - starý brouk Petra Pražáka
3. místo - registrační číslo 18 - fialový brouk Gabriely Kohoutkové

Soutěž o Nejhezčí středověký kostým, kategorie žena
1. místo - Mirka ze Slovenska
2. až 3. místo - babičky Marie a Jitka

Soutěž o Nejhezčí středověký kostým, kategorie muž
1. místo - kardinál Kohoutek
2. místo - kat Laco
3. místo - Napoleon Udo

Nejdelší cesta
Magda a Pawel z Polska - 920 km dlouhou cestu vážili až od Mazurských jezer

Soutěž o nejlepší středověký pokrm
1. místo - koláče od Jitky Chroustové a štrúdl od babiček Marie a Jitky
2. místo - jablková buchta od Martiny Hronové z Jižních Čech
3. místo - Beetle pečivo Markéty Kovandové

Soutěž o nejhezčí středověký erb
1. místo - Peťulka Pražáková
2. místo - nováčci Tomáš a Veronika z Plzně
3. místo - rod Křečků

 

  • Diplom byl předán nejmladšímu účastníku srazu Kryštůfkovi, za dětskou účast pak Daníkovi, Gábince a Anežce.
  • Vašek Šimek obdržel diplom Dobrodruha klubu, Mirek Sládek diplom Za dekoraci brouka a David Filák diplom Za hudební produkci.
  • Rodina Novotných, skvělí organizátoři tohoto srazu, obdrželi diplom Za skvělou organizaci srazů.
  • Za pravidelnou účast na srazech převzali diplomy Vavrochovi, Mikloškovi a Koudelkovi.
  • Magda Kruszynská obdržela diplom Za pozdní příjezd na sraz.
  • Za zastoupení Slováků patřil diplom Lacovi a Zdence Kramárovým, za zastoupení Poláků Krzysztofovi Paczkowskému.
  • Za prezentaci nejstaršího brouka srazu dostali diplom Peťulka a Petr Pražákovi.
  • Za příkladnou péči o čtyřnohé mazlíčky byli oceněni diplomem Honza a Lenka Bečičkovi a Markéta Holá.
  • Diplomem byly oceněny Krásné narozeniny Honzy Hrubeše, pana Čermáka, Gabriely Kohoutkové, Moniky Jirků, Markétky Kovandové i mé maličkosti a Krásný svátek Michala Marxe.
  • Paní Veselovská dostala diplom za účast manžela.
  • Hronovi byli motivováni diplomem jako Nováčci klubu.

No, přiznejte si, znáte nějakou další partu lidí, která se dokáže takto vyznamenávat? Já ne.

 

Na jeden důležitý osmičkový rok jsme ale tak trochu ve víru událostí pozapomněli.

Když zabrousíme do temné historie Německa, zjistíme, že v roce 1938 v Dolním Sasku byla postavena továrna na výrobu vozů KdF - Kraft durch Freude, tj. Síla skrze radost, založeno město Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (Město vozů KdF u Fallerslebenu), kde se usídlila automobilka Volkswagenwerk a první vozy KdF vyjely z tovární haly.

Výroba osobních vozů KdF během druhé světové války však musela ustoupit zbrojní výrobě. V automobilce pracovali váleční zajatci a lidé na nucených pracích na opravách letadel a výrobě vojenských terénních a obojživelných vozů.  Po válce, již pod britským vedením, bylo pak město přejmenováno na Wolfsburg, automobilka na Volkswagen, a byla obnovena výroba osobních automobilů pod názvem VW Brouk podle původních projektů Ferdinanda Porsche.

Takže dodatečně majitelům starých VW Brouků popřejme hodně slunečných kilometrů ve spokojeně vrnícím autíčku.

Jedinou vadou na kráse šťastných osmičkových broučích roků je skutečnost, že automobilka Volkswagen vyhlásila konec výroby VW Beetla bez dalšího nahrazujícího modelu právě na rok 2018. Smutné, co víc k tomu říci. Možná to, že osmička naležato je znak nekonečna, a tedy doufat, že to vývojáři ve Volskwagnu pochopí a nezahodí jen tak 80 let práce nad modelem brouka a že, i přes toto prohlášení, přijdou s něčím novým... No, a pokud nepřijdou, pak nám zbývá jediné - naše milá auta si udržovat, pěstovat, opravovat a mazlit, respektovat nemalé finanční nároky na uspokojení jejich kosmetických potřeb, protože už nepůjde jen tak jednoduše vyměnit starý model za nový ... navíc když osmička naležato je znak nekonečna.